تاثیر ویروس کورونا بر مد

تاثیر ویروس کورونا بر مد فروشگاه ایرانیان

 

نگرانی جهانی نسبت به ویروس کورونا دغدغه اساسی افراد جامعه شده ‌است. در نتیجه پاسخ به این بحران، بورس اوراق بهادار روند نزولی شدیدی را تجربه کرد که نشان دهنده تأثیر ویروس بر صنایع مصرف کننده بود. در حالی که تأثیر در زمینه هایی از جمله مسافرت ، سرگرمی و فناوری به طور گسترده‌ای شناخته شده ‌است ، صنایع مربوط به اتفاقات روزمره زندگی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.  صنعت تولید لباس و مد نیز به شدت تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته است و شیوع ویروس کورونا به آن ضربه‌ب سختی وارد نموده‌ است. از جمله اتفاقاتی که افتاده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید ، منابع : arcweb ، wwd ، fashionunited ، washingtonpost

لغو ایونت ها

این ایونت‌ها همه ساله طرفداران خاص خود را دارد که مردم زیادی را از جای جای دنیا دور خود جمع می‌کند. با افزایش شیوع ویروس کورونا ایونت های مد که قرار بود در چین و همچنین در نزدیکی آن برگزار شوند ، اولین مراسم‌هایی بودند که لغو شدنشان  را اعلام کردند که شامل مراسم کینگ پینگ در هنگ کنگ، نمایشگاه کروز شَنِل در پکن و تمام مراسم‌های هفته مد شانگهای بود که قرار بود از تاریخ ۲۶ مارس آغاز شوند.

ماه گذشته نیز که موارد ویروس کورونا در ایتالیا رو افزایش بود ، جورجیو آرمانی نمایش هفته مد میلان را لغو کرد.

برند گوچی نیز اعلام کرد که به جای روند عادی هر ساله‌ی خود که پنج ایونت مد برگزار می‌کند، به دلیل ویروس کورونا این تعداد را به دو ایونت کاهش داده است.

با این حال ، چندین طراح تصمیم گرفته اند نمایش های برنامه ریزی شده در هفته های آتی را در مکان های مختلف به طور پیش فرض لغو کنند. پرادا خود در تاریخ ۲۱ ماه مه مراسم هفته مد خود را، که قرار بود در ژاپن برگزار شود ، لغو کرد. نمایشگاه سفر دریایی سان فرانسیسکو گوچی، که برای ۱۸ ماه مه برنامه ریزی شده بود ، نیز لغو شد، همانند مراسم مد کروز ورساچه در شانزدهم همان ماه. ماکس مارا در تاریخ ۱۰ مارس اعلام کرد که نمایشگاه کروز سفر خود را که قرار است در تاریخ ۲۵ ماه مه در سن پترزبورگ برگزار کند، لغو می کند.

تاثیر ویروس کورونا بر مد فروشگاه ایرانیان

 

تاثیر ویروس کورونا بر تولید محصولات

تولید بسیاری از محصولات به ویژه پوشاک کاهش پیدا کرده است. تمام برندها با عوض شدن فصل محصولات جدیدی ارائه می‌دهند اما در شش ماه گذشته به دنبال وضعیت قرمز و قرنطینه خانگی تعدادی از برندها به ناچار خط تولید محصولات فصل جدید خود را متوقف کرده‌اند. برند های قدیمی و قوی که سالهاست در زمینه مد فعالیت می‌کنند احتمالا از این بحران جان سالم به در می‌برند اما بسیاری از برندهای نوپا و تازه تاسیس از بین خواهند رفت.‌

تاثیر ویروس کورونا بر مد فروشگاه ایرانیان

 

با شروع شیوع ویروس کورونا برند‌هایی مانند نایکی و یونیکلو فروشگاه‌هی خود را در چین بستند. رالف لورن از کاهش فروش ۶۰ میلیون خود خبر داد. بااینکه بسیاری از مراکز خرید اجازه‌ی فعالیت ندارند و تعداد اندکی از فروشگاه‌های خرید پوشاک باز هسنتد ولی عده‌ای از برندها اگرچه این امر موجب ضرر زدن به سود آنها می‌شود اما تخفیف‌های ویژه‌ای برای محصولات خود اختصاص داده‌اند تا محصولات خود را به فروش برسانند.‌

به دنبال بسته شدن فروشگاه‌ها کسب و کارهای اینترنتی و فروش آنلاین افزایش قابل توجهی داشته‌ است. بسیاری از دست‌فروشان و مغازه‌داران از این فرصت استفاده کرده و سعی در فروش محصولات خود از جمله پوشاک در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستگرام کردنند.

 

 

در این میان محصولاتی هستند که توجه بسیاری را جلب کرده ‌است و قرنطینه خانگی به وضوح باعث تغییر در طرز لباس پوشیدن و حتی فکر کردن افراد شده و این امر در زندگی حال حاظر ما تاثیرات زیادی داشته است. نمی‌خواهم اغراق کنم اما حتمالاً شما این روزهای گذشته بیشتر از شلوار راحتی یا لگ پا استفاده کرده‌اید یا شاید حتی برای خود ماسک صورت طراحی کرده‌باشید.

و این موضوع باعث شده ‌است به این فکر کنیم که این واقعه تاریخی در آینده چگونه لباس‌هایی که ما می‌خواهیم بپوشیم را تحت تاثیر خواهد داد.

به گفته‌ی کیمبرلی کریستین کمپبل، مورخ مد و نویسنده‌ی کتاب “لباس‌هایی که تاریخ سازی کردند”، لباس‌هایی که ما می‌پوشیم نه تنها تحت تاثیر ترندها بلکه تحت تاثیر اختلالات بزرگ اجتماعی هستند. مانند جنگ جهانی دوم که به علت محرومیت های شدید مواردی مانند غذا و لباس جیره بندی شدند و تولید تعداد بیشتر لباس متوقف شد. در آن دوره دیور مد جدیدی از لباس‌ را معرفی کرد که پیراهن‌های بلند با کمر تنگ بودند.

تاثیر ویروس کورونا بر مد فروشگاه ایرانیان

او افزود:”در حال حاضر از آنجایی که ویروس کرونا به شدت در حال انتقال است می‌بینیم که ریش و ناخن‌های بلند از مد افتاده‌اند، چرا که بهداشتی نبوده و همچنین در تجهیزات ایمنی شما اختلال ایجاد می‌کنند.‌ برای مثال پوشیدن دستکش لاتکس روی ناخن های بلند سخت است و همچنین پوشیدن ماسک با ریش‌های بلند مناسب نیست.”

 

با تمام این‌ها هستند افرادی که نمی‌توانند در قرنطینه خانگی بمانند و برای معیشت خود و یا حتی خود ما باید از خانه بیرون رفته و مشاغل خود را حفظ کنند. به راستی نمی‌توان همه چیز را متوقف کرد! حتی اگر در خانه هم بمانید برای تهیه ملزومات اولیه زندگی، نیاز است که برای مدتی از فضای خانه بیرون باشیم. این موضوع باعث شده تعدادی از افراد امروزه ترندهای جدیدی را ایجاد کنند و طرفدار استفاده از محصولاتی شده‌ باشند که شاید قبل از شیوع ویروس کورونا مصرف کنندگان زیادی نداشته اند.

داون کارن ، روانشناس مد و مشاور برندسازی گفت: “هرچه بیشتر در این بیماری بمانیم ، رابطه ما با مد بیشتر می شود.”

حال نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از این محصولات.

مژه‌های مصنوعی

شاید در گذشته این مثل را شنیده‌باشید که می‌گویند چشمان افراد دریچه‌ای به قلبشان است. فروش محصولات آرایشی مربوط به چشم در حال افزایش است زیرا افراد به دنبال راه هایی برای نشان دادن خود از پشت ماسک هستند، حتی در حالی که باید دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

فروش مژه‌های مصنوعی از ماه مه میلادی تا کنون ۱۵% افزلیش داشته است و همچنین فروش ریمل نیز در همان بازه زمانی رشد ۱۱ درصدی داشته است. اما چرا؟ چون هنگامی که شما ماسک زده اید تنها عضو صورتتان که مشخص بوده و می‌تواند خوشحالی و زیبایی شما را نشان دهد چشم‌هاست! اگرچه نمی‌توان لبخند خود را نشان داد اما با آرایش مناسب چشم‌ها می‌توانید نشان دهید سرزنده و شاد هستید.

تاثیر ویروس کورونا بر مد فروشگاه ایرانیانلباس و کفش‌های راحت

بررسی‌های انجام شده از ما مه میلادی تا کنون نشان می‌دهد که فروش کفش‌های پاشنه‌دار و مجلسی کاهش ۷۰ درصدی داشته است . چرا که این روزها مردم به دنبال‌ لباس‌های راحت و حتی خانگی هستند. به راستی هیچکدام از ما دوست نداریم در خانه لباس‌های تنگ و سخت به تن کنیم. حالا سوال اینجاست که آیا دوباره فرصتی برای پوشیدن کفش‌های مجلسی خواهیم داشت؟

 

ماسک‌های طرح دار

همانطور که می‌نیم یکی از بهترین راه ها که می‌توان از ویروس کورونا جلوگیری کردن استفاده از ماسک صورت است. این مسئله آنقدر مهم بود که بسیاری از کشور‌ها استفاده از این ماسک‌ها را در مکان‌های عمومی ضروری اعلام کردند و حتی در مواردی عدم استفاده از آن‌ها جریمه نقدی را برای فرد به دنبال دارد! استفاده از ماسک صورت در گذشته نیز مصارف بسیاری داشته است. نه تنها در مصارف پزشکی و بهداشتی، بلکه در دنیای مد نیز تعدادی از برن‌ها ماسک‌های صورت را در طرح‌های متفاوت تولید می‌کردند. برند‌های فِندی، پالم اینجلز و مارین سر ماسک‌های را قبل از شیوع ویروس کورونا طراحی کرده بودند که تبدیل به یک ترند در آمریکا و بسیاری از کشورها شد. حتی بیلی آیلیش ،خواننده موفق آمریکایی، در مراسم گرمی سال گذشته از ماسک صورت ساخت کمپانی بزرگ گوچی استفاده کرد.

به نظر می‌رسد با افزایش استفاده از ماسک‌های صورت در چند ماه گذشته، تولید این ماسک‌ها به سطح جدیدی رسیده‌است. اکنون می‌توان به سادگی این ماسک ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف خریداری کرد. حتی بسیاری از افراد خوش ذوق الگوهای مختلفی برای دوختن این ماسک ها در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند که دیگر ان نیز بتوانند ماسک مورد علاقه‌ی خود را بدوزند. حتی بعضی افراد می‌گویند داشتن ماسک‌های پارچه‌ای ماسک‌های پزشکی و N95 بهتر می‌توانند از ویروس کورونا جلوگیری کنند!

آیا شما نیز دوست دارید ماسکی برای خود درست کنید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *